onsdag 8 juni 2011

Vardagens små katastrofer

Observera att björktrasten på bilden inte nödvändigtvis har något att göra med texten nedan.

På väg till jobbet idag höll jag på att bli påflugen av en björktrast. Det här var inte den första incidenten med denna typ av fågel. I förra veckan cyklade jag genom ett grönområde och blev påflugen avg en arg trast. Den flög rakt in i framhjulet på cykeln. Argt kraxande flög den i en looprörelse och kom tillbaka för att flyga in i framhjulet igen. Den här gången rök en hel del fjädrar. Trasten flög dock argt kraxande vidare.

Jag vandrade vidare och då jag passerade en mindre sjö fick jag syn på två skäggdoppingar. Skäggdopping numero uno hade en smaskig groda i näbben och förevisade den för skäggdopping numero due. Allt för att reta skäggdopping numero due tycktes det. Slutligen svalde skäggdopping numero uno grodan hel och hållen.


För ett par månader sedan observerade jag en sörjande gräsandshanne på banvallen, också på väg till jobbet, framför honom på banvallen låg hans väldigt döde kompis, som verkade ha blivit påkörd av tåget. Jag knäppte en bild, men tyvärr var det med mobilkameran så det går knappt att se vad den föreställer.

Vad tyder då allt detta på? Oreda i fågelvärlden? Ett omen om världens nära förestående undergång? Trädgårdstomteguiden föreslår att vi ska spå i kaffesump för att utröna svaret. Han påstår att det är så ekonomerna gör när de försöker förutsäga vad som ska hända på aktiemarknaden.

Epilog: ... senare samma dag kamikazeflög en kaja in i mitt kontorsfönster... är de ute efter mig?

Inga kommentarer: