torsdag 20 augusti 2009

Back on the Chain Gang


Så var man tillbaka på arbetet efter den stundtals långa och sköna semestern. På dagens bild är jag fortfarande på semester och njuter av vädret på vår balkong i Vällingby. Gyllene glänser den goda ölen i solgasset och som sig bör är den tillverkad i Belgien.
Så till den brutala vardagen och dess omilda överraskningar. I min Jönköpingslägenhet har vattnet och avloppen stängts av. Plötsligt inser man hur beroende man är av att allting fungerar. I måndags hann jag duscha och sköta allting innan hantverkarna kom och stängde av vatten och avlopp. Sedan är det ju en annan femma att resten av dagen blev en rent teknologisk katastrof där i stort sett inget fungerade.


Tisdagen förlöpte utan större missöden och jag började tänka att det här går nog rätt så smärtfritt. Jag hade funderat ut att på onsdagen skulle jag springa på morgonen och sedan åka upp till det närliggande Rosenlundsbadet och simma och duscha. Löpningen gick väldigt bra och direkt därefter kastade jag mig på cykeln och trampade mot badet. I min föreställningsvärld öppnar alla sådana här bad antingen 6.00, 6.30 eller 7.00. Så icke Rosenlundsbadet. Vid min ankomst möts jag av en brutalt formulerad papperlapp som omtalar att under juni-augusti öppnar badet kl. 11.00.


Katastrof! tänker jag. Men utarbetar en reservplan och riktar in cykeln mot min kompuis Peters lägenhet. Peter har dock hunnit smita iväg till jobbet eftersom klockan hunnit bli 7.38.


Nu sker utarbetning av reservplan C. Reservplan C innebär att uppsöka arbetsplatsens toalett och försöka få bort det mesta av svettlukten, raka sig och borsta tänderna...


Bedrövad, tänker jag: Varför måste alltid Murphys första lag var tillämplig på mig?


"- If anything can go wrong, it will!"


Ständigt denne Murphy! Vem var han och varför fanns han? Var han bror med Jante?


Sådana frågor stör min sinnesjämvikt och jag ser fram mot nästa vecka och hoppas att inte Murphy formar oxå den åt mig...

2 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Murphy är från Örebro. Saknade dock berättelsen om morgonens toabestyr!

DLM sa...

Den är hemligstämplad...