måndag 20 april 2009

En utbildad potatis?

En potatis är en potatis, eller hur? Hur den än ser ut? Och hur en potatis ser ut kan vi inte påverka med vår vilja, eller hur?
De flesta människor svarar jakande på den här typen av frågor och då man står i potatislandet och gräver upp en potatis, som råkar likna utbildningsministern så är ju det en ren slump, eller hur? Vi kan ju knappast åtala potatisen för att den inte har samma känsla för god smak, som vi människor, eller hur?
Det vore ju en helt annan sak om utbildningsministern såg ut som en potatis. Då kanske det skulle vara förbjudet att gräva upp potatisar, eftersom de antydde något om utbildningsministerns inre själsliv.
L. Ron Hubbard, scientologkyrkans skapare utförde en gång ett mycket intressant experiment. Han satte i två elektroder i en tomat och anslöt den till en en voltmeter. Hubbard fick ett utslag här och tolkade det som att tomaterna var en intelligent livsform. Hubbard hade ju ett förflutet som science fiction författare, så han var ju van att spekulera om intelligent liv i världsrymden. Nu hade ju inte Hubbard helt rätt i sin slutsats. För att använda scientologernas eget språkbruk, så var han en aning "unclear". Det som han egentligen hade skapat var ett slags galvaniskt element. Ett primitivt batterie, helt enkelt.
I just den här andan skulle vi kunna göra en intressant jämförande experimentell studie och stoppa in två elektroder i utbildningsministerns huvud och se om vi får utslag på voltmetern. Kan vi då dra slutsatsen att vi skapat ett galvaniskt element? Funkar han lika bra som Hubbards tomat? Nej, jag tror faktiskt inte det. Som av en ren händelse tror jag att man får samma resultat som när man ansluter elektroderna till en potatis (en potatis som inte behöver likna utbildningsministern på något sätt, annat än rent slumpmässigt). Min teori det är att man får exakt samma utslag från både potatisen och utbildningsministern. Det skulle då ha att göra med likheter i densitet. Men som sagt, det är ju bara en hypotetisk teori och den måste bevisas empiriskt. Till det är gjort får vi anta att tomaten är mer användbar än utbildningsministern.

Inga kommentarer: