onsdag 18 mars 2009

Reclaim the streets from the SUVs

Förra veckan befann jag mig i Stockholm och vandrade sakta ner mot Stureplan på Kungsgatan. När jag kom till krosningen med Norrlandsgatan stannade jag för att vänta på "grön gubbe". En svart SUV har kört mot rött och inte hunnit över Kungsgatan utan gasar på för att hinna över det sista övergångsstället. Samtidigt försöker en snaggad karl i 40-årsåldern hinna över gatan skjutande en barnvagn framför sig. SUVen håller naturligtvis på att mangla barnavagn med barn och allt. Min fru skulle säga att han använde barnvagnen som en skjöld, men jag skulle inte gå så långt.
Karlen med barnvagnen blir ursinnig och rycker åt sig barnvagn och SUVen stannar på övergångsstället. Mannen med barnvagnen satsar från två meter och slår allt vad han orkar i SUVens vänstra framskärm. Han rusar fram till föraren av SUVen, som visar sig vara en yngre kille, som förvånat tittar på barnvagnsmannen.


"- Men du hade ju rött..." försöker SUVföraren.


"- Du körde mot rött!" vrålar barnvagnsmannen ursinnigt. "Är det något fel i huvet på dig!"


SUVföraren försöker argumentera, men barnvagnsmannen försvinner bort längs Norrlandsgatan...


När jag går över gatan kollar jag som hastigast in bucklan i SUVens framskärm... den är stor... det ser ut som riktning och omlackering... dyrt...


Efteråt diskuterar jag och frun händelsen och hon hävdar bestämt att vissa föräldrar gör så här; kör ut barnvagnen, med det dyrbaraste de har mitt i vägen och förväntar sig att bilförarna alltid ska bromsa. Ibland har jag tänkt på vad som skulle kunna hända om föraren är full eller bara ouppmärksam. Samtidigt är jag kluven här; som van cyklist avskyr jag dessa bilister som "parkerar" på övergångsstället, trots att det i princip alltid är förbud mot att ens stanna på ett övergångsställe. Men bilisterna har liksom mutat in det området som sitt.


Men tänker jag förnöjt, snart är bensinen slut och era bilar kommer då att stå i någon trädgård någonstans och där kommer ett gäng aggressiva trädgårdstomtar att slå sönder dem så att själva nedbrytningsprocessen påskyndas...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, jag hävdar att vissa föräldrar använder sina barn som sköldar och räknar med att alla bilister stannar på tusendelens sekund. Kanske är det därför dom blir så arga när något nästan går galet...

Men jag tycker det är en bra idé att låta ilskna trädgårdstomtar ta hand om landets SUV:ar.